Uncategorized

O czym powinna pamiętać kobieta w pierwszym trymestrze ciąży?

Ciąża to niezwykły czas w życiu każdej kobiety. Wiele pań zastanawia się nad tym, co zrobić, aby ich dziecko rozwijało się w prawidłowy sposób. W dzisiejszym artykule zebraliśmy szereg cennych porad i wskazówek, o których powinny pamiętać wszystkie panie, które są w pierwszym trymestrze ciąży. Dzięki nim zachowają zdrowie fizyczne i psychiczne. 

Ile trwa pierwszy trymestr ciąży? 

Czas trwania pierwszego trymestru ciąży wynosi 13 tygodni. W tym czasie następuje bardzo szybki rozwój płodu, czyli małego dziecka. Jednocześnie sporo zmian zachodzi w funkcjonowaniu całego kobiecego organizmu, np. w gospodarce hormonalnej. Oczywiście, ciąża nie jest chorobą, jednak kobiety w stanie błogosławionym powinny pamiętać o wielu niezwykle istotnych kwestiach.

Dzięki temu będą miały pewność, że dziecko przyjdzie na świat zdrowe, a im samym nie przydarzą się żadne komplikacje zdrowotne. Aby cieszyć się dobrym zdrowiem w trakcie ciąży, warto stosować umiarkowaną aktywność fizyczną a także stosować zdrową, w pełni zbilansowaną dietę. W ten sposób dziecko będzie rozwijało się w sposób prawidłowy i nie zagrożą mu żadne nieprzyjemne komplikacje. 

Jaką dietę powinna stosować kobieta w pierwszym trymestrze ciąży?

Pierwszy trymestr ciąży nie wiąże się z większym zapotrzebowaniem na energię, dlatego nie trzeba zwiększać kaloryczności spożywanych produktów. Specjaliści – ginekolodzy oraz dietetycy – podkreślają jednak, że dieta kobiety w pierwszym trymestrze ciąży powinna być zdrowa, obfitująca w warzywa i owoce. Kobieta spodziewająca się dziecka powinna dbać o prawidłową masę ciała. Zarówno niedowaga jak i nadwaga jest szkodliwa dla niej samej oraz dla nienarodzonego dziecka. 

Prawdziwym utrapieniem pierwszych tygodni ciąży są bardzo nieprzyjemne nudności i wymioty. Na takie objawy uskarża się zdecydowana większość kobiet w ciąży. Czy istnieje sposób na zmniejszenie tych dolegliwości? Okazuje się, że tak. Antidotum na nudności i wymioty w ciąży to migdały i banany. Aby zachować dobre samopoczucie, należy też spożywać posiłki w sposób regularny, najlepiej o tych samych porach. Posiłki powinny być niewielkie. Systematyczne dostarczanie organizmowi niewielkich posiłków sprawi, że poziom glukozy we krwi będzie unormowany. Jednocześnie ryzyko występowania nudności oraz zawrotów głowy zostanie znacząco zmniejszone. Filarem diety kobiety w trakcie ciąży powinny być warzywa, owoce oraz woda mineralna.

Czego powinna unikać przyszła mama? Oto lista produktów, których nie wolno spożywać w pierwszym trymestrze ciąży:

  • Surowe jajka,
  • wędliny, 
  • krakersy, 
  • konserwy, 
  • sól – odpowiada ona za zatrzymywanie wody w organizmie, co może przyczynić się do występowania obrzęków na ciele,
  • sery pleśniowe oraz oscypki – mogą one być źródłem groźnych dla rozwoju dziecka bakterii, 
  • mocna kawa, 
  • niektóre zioła,
  • tatar,
  • słodkie napoje gazowane,
  • aloes. 

Co jest zabronione w pierwszym trymestrze ciąży? 

U wielu kobiet pierwszy trymestr ciąży przebiega w sposób całkowicie bezobjawowy. Z tego względu wszystkie panie, które regularnie uprawiają seks bez zabezpieczenia, powinny minimum raz w miesiącu wykonywać test ciążowy. Specjaliści wskazują, że kobieta w ciąży powinna udać się do ginekologa najpóźniej w dziesiątym tygodniu. Lekarz przeprowadzi dokładne badanie, w którym potwierdzi fakt zapłodnienia a także określi, czy dziecko rozwija się w sposób prawidłowy. Największe nasilenie objawów takich jak nudności i wymioty nasila się przede wszystkim w drugim miesiącu ciąży. 

Z czego koniecznie należy zrezygnować w ciąży? Z używek – przede wszystkim z alkoholu i wyrobów tytoniowych. Najlepiej jest z nich zrezygnować już podczas starań o zajście w ciążę. W pierwszym trymestrze ciąży nie wolno też nosić ciężkich przedmiotów. Maksymalnie kobieta w ciąży może podnosić przedmioty o wadze do 4 kilogramów. 

Jakie ćwiczenia fizyczne można wykonywać podczas ciąży? Prawie wszystkie, oprócz dźwigania ciężarów oraz wyczerpujących ćwiczeń mięśni brzucha, w tym także klasycznych brzuszków. Ćwiczenia powinny mieć charakter umiarkowany, a więc nie mogą doprowadzić do przegrzania organizmu kobiety. Rezygnacja z aktywności fizycznej w ciąży nie jest zalecana.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *